Talviautoilu ei aina suju ongelmitta

Suomen sääolosuhteet talvisin ovat haastavat – meidän ihmisten lisäksi- myös ajoneuvoillemme. Tämän ovat huomanneet erityisesti hinausyritykset kuten hinaus helsinki sekä autokorjaamot, sillä toimitilat usein täyttyvät asiakkaista paukkupakkasten yllättäessä ja hinattavia löytyy niin Helsingin keskustasta, kuin myös moottoriteiden reunoilta. Kylmyydestä aiheutuneita ongelmia on kuitenkin mahdollista ehkäistä, kun niihin varautuu etukäteen ja muistaa, että se talvi kyllä tulee sieltä syksyn jälkeen vuosi vuoden jälkeen, kuten aina ennenkin – ihmiset tuntuvat aina unohtavan tämän joka vuosi.

Dieselissä kiinnitettävä huomiota laatuun

Dieselautot hyytyvät useimmiten pakkasella sen vuoksi, että autolla on ajettu vähän ja polttoainetankkiin on jäänyt kylmyyttä kestämätöntä dieseliä kesältä. Kesädieseliä ei ole valmistettu sietämään kylmyyttä ja sen olomuoto sakkaantuu kylmällä, mikä vaikeuttaa polttoaineen syttymistä ja polttoaine voi jopa tukkia koko polttoainesuodattimen. Tukkiutunut polttoainesuodatin tulee usein vaihtaa kokonaan.

Jotta moottori lähtisi hyvin käyntiin ja polttoaine syttyisi, tulee moottorin sisälämpötilan olla riittävän lämmin. Kesädieselin syttyminen moottorissa vaikeutuu huomattavasti jo silloin, kun lämpömittari putoaa nollan alapuolelle. Viiden asteen pakkanen riittää takaamaan sen, ettei kesädieselillä tankattu auto käynnistykään ollenkaan tai ainakin todennäköisesti hyytyy aivan matkan alkumetreillä.

Bensiinikäyttöisten ajoneuvojen kuskien ei tarvitse huolehtia polttoaineen laadusta lämpötilojen suhteen, mutta moottorin kunnon kannalta on silti hyvä idea esimerkiksi aina lämmittää moottoria tyhjäkäynnillä hieman ennen lähtöä, tai siirtämällä ajoneuvo lämmitettyihin tiloihin pakkasella. Jo lämpötiloilla, jotka ovat edelleen plussan puolella, kannattaa moottoria lämmittää hetki ennen starttia, alkaen +5 asteesta. Tämä pätee tietenkin myös dieselautoihin.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *